Win een reflexscreening voor jezelf of je kind!

Bij een optimale ontwikkeling van een kind groeien hersenen snel en gaat hij of zij steeds meer bewegen. Hij  rolt, zit, kruipt en loopt. Soms slaan ze echter ontwikkelingsdelen over of ze maken bewegingen maar gedurende een hele korte periode. 

Naast het feit dat reflexen nog actief zijn, doordat de neurologische ontwikkeling van een kind niet optimaal is verlopen, kan het ook zo zijn dat reflexen weer actief worden (bij kinderen en volwassenen) na een “trauma”. Denk bijvoorbeeld aan het oplopen van een whiplash of botbreuk, maar ook langdurig gepest worden kan reflexen opnieuw triggeren. Doordat het lichaam veiligheid zoekt, worden bepaalde reflexen opnieuw “aangezet”.

10410942_1552222315021688_3674347377032264017_n

Bij Het Luisterrijk kan ik aan de hand van een vragenlijst en verschillende testen onderzoeken of en welke reflexen (nog) actief zijn en een behandelings- en oefenplan opstellen. Als reflexen actief zijn, kan gelijk worden begonnen met integreren. Daarna is het de bedoeling dat thuis iedere dag 5 tot 10 min geoefend wordt. Bij een volg

ende afspraak wordt weer getest en eventueel een volgende reflex met eigen oefeningen aangepakt. Meestal zie je snel vooruitgang (14 dagen).Hoe beter en consequenter de oefeningen gedaan worden, hoe beter het resultaat is. De oefeningen zijn tijdelijk, maar de vooruitgang is blijvend. 

Je kunt nu bij het Luisterrijk een gratis screening winnen. Ga naar www.facebook.com/HetLuisterrijk en vertel me voor wie en waarom je graag een screening zou willen winnen!! Op 15 mei maak ik de winnaar bekend.

De spanning stijgt!!!

Al eens gehoord van het project SamenSporten? Een super beweegproject, waarbij het sportief en gezellig trainen door jongeren met en zonder beperking op 14 mei wordt bekroond met een IMG_1424geweldige prestatie tijdens één van de afstanden van de Trompper Optiek GoldenTenLoop!! Als kinder- en jeugdcoach mag ik dit project samen met kindercoach Joey Derwort en kinderoefentherapeut Lilian Maas-Arts begeleiden. Het is ieder jaar weer een geweldige ervaring!! Komen jullie onze jongens en meiden ook aanmoedigen?https://www.facebook.com/SamenSporten?ref=hl

Leuke beweegactiviteit voor peuters!

IMG_8970In september ga ik bij het Luisterrijk starten met een wekelijkse beweegactiviteit voor peuters en in de herfstvakantie komen er zogenaamde Boostdagen!! Met de activiteiten richt ik mij vooral op het op een leuke manier stimuleren en verbeteren van de (motorische) ontwikkeling van peuters en kleuters. Dit kan in een later stadium, zowel leer- als sociaal emotionele problemen voorkomen. Ben jij op zoek of ken je mensen die op zoek zijn naar een leuke beweegactiviteit voor je/hun peuter in (de buurt van) Delft?

Laat me weten of je belangstelling hebt en welke dag je voorkeur heeft.

Het Ontwikkelingslab

Ontwikkelingslab van Bodymap

Ontwikkelingslab van Bodymap

Het Ontwikkelingslab van Bodymap brengt de bewegingsontwikkeling van kinderen in beeld. Alle flesjes van het ‘lab’ staan voor specifiek ontwikkelingsvaardigheden. Alle kinderen moeten dus spelenderwijs, in de echte wereld, heel veel bewegingservaring opdoen. Zo kunnen zij hun flesjes vullen en vaardigheden automatiseren.

Als kinderen voldoende (divers) spelen en bewegen gaan de flesjes zich vullen met “vaardigheden” en gaat uiteindelijk de dop op de fles. Dan is de vaardigheid geautomatiseerd. En automatiseren is nodig om meer complexe vaardigheden te kunnen aanleren. Als alle flesjes van het lab gevuld zijn… kunnen we de geheime formule brouwen om vlot te leren schrijven, rekenen, lezen, concentreren, goed bewegen enz. Belangrijke Bodymapregel: Ervaren om te bewaren

Het Luisterrijk gaat in september starten met een bewegingsgroepen voor peuters en kleuters gebaseerd op het ontwikkelingslab. Als je je kind voor deze activiteit wilt inschrijven kan dat vanaf dit moment via info@het-luisterrijk.nl Als je hierbij je voorkeursdag en tijd aangeeft, ga ik daar zo veel als mogelijk rekening mee houden.  

Open Huis 18 april 2015

Praktijkruimte Het LuisterrijkIn de week van 13 t/m 19 april is het de week van de kindercoaching. In het kader darvan kun je als ouder of leerkracht op zaterdag 18 april bij Kinder- en jeugdcoachpraktijkHet Luisterrijk binnen lopen tussen 14:00u en 17:00u. 

Kinderen en jongeren zijn natuurlijk ook van harte welkom. Je kunt spellen en materialen uitproberen.

Ook kun je zien met welke methodes ik werk, vragen stellen of een afspraak maken.

Wees welkom!!!

 

 

SamenSporten 2015

Op 31 maart 2015 is SamenSporten 2015 van start gegaan met de eerste gezamenlijke training. Dit jaar zal tijdens de TrompperOptiek GoldenTenLoop op 14 mei 2015 (Hemelvaartsdag) aan alle afstanden (1, 21/2, 5 en 10 km) door SamenSporters deel genomen worden.

Alle jongeren (met en zonder beperking) trainen op dinsdag olv AV’40-trainers aan de sportring 12 in Delft. Tijdens deze training worden verschillende atletiekonderdelen geoefend en tussendoor is er aandacht voor specifieke looptraining. Voor de 5 en 10 km lopers is er op donderdag een looptraining olv een AV’40-trainer en een AV de Koplopers-trainer. Ook alle maatjes, die voor zichzelf een lange afstand willen lopen dan dat zij met hun SamenSportenmaatje doen, nemen deel aan deze training.

Het beloofd weer een super editie van SamenSporten en de GoldenTenLoop te worden!!! Kom je kijken?

Beelddenken, Dyslexie en andere stempels

Leg lijstjes met kenmerken van Beelddenkers, AD(H)D-ers of Dyslectici naast elkaar en je ziet behoorlijk wat overeenkomsten. Ook Autisten en Hoogbegaafden blijken veel overeenkomsten met beelddenkers te hebben. Hoe komt dat? Hebben die diagnoses iets met elkaar te maken??

Iedereen wordt als beelddenker geboren. Uit onderzoek van Jaap Murre (hoogleraar theoretische neuropychologie aan de UvA) blijkt dat rond het 4e levensjaar taal- of beelddenken dominant wordt of blijft. Dit geldt zowel voor het korte als voor het lange termijn geheugen. Deze voorkeur kan aangeboren en vrij zijn, maar ook veroorzaakt worden door een barrière als AD(H)D of Dyslexie. Overschakelen naar talig denken, zoals op school nodig is, lukt dan niet of maar gedeeltelijk. Zo kan een talent uit noodzaak geboren worden.
Even de verschillende diagnoses op een rijtje. Beelddenken is een manier van leren, van informatie opnemen en verwerken. Beelddenkers denken met al hun zintuigen en hebben een talent voor oa visualiseren. Dyslexie is een neurologische stoornis. Er worden door sommige deskundigen 2 verschillende vormen van dyslexie onderkent, de spellers en de beelddenkers. Deze laatste hebben uiteraard de meeste overeenkomsten met kinderen die wel in beelden denken maar geen dyslexie hebben. ADD en ADHD zijn gedragsstoornissen. Het blijkt dat veruit de meeste AD(H)D-Nieuwsgierigers beelddenkend zijn. Autisme is een ontwikkelingsstoornis. Er bestaan diverse vormen, zoals klassiek autisme, Asperger of PDD-NOS. Kinderen met autisme ontwikkelen wel, maar over het algemeen langzamer (of op een specifiek gebied juist veel sneller) dan andere kinderen. Denken in beelden blijkt voor deze mensen vaak pure noodzaak. Hoogbegaafdheid heeft ook een ontwikkelingsoorsprong. Sommige deskundigen onderscheiden 2 vormen van HB. De pientere mensen en de hoogbegaafde mensen. Pienter (wat je leert, doe je snel en makkelijk en onthoud je goed) Hoogbegaafd (bedenkt liever zelf en legt verbanden met andere inzichten, waardoor nieuwe ontstaan. Deze laatste vorm heeft de meeste overeenkomsten met beelddenkers.
Ik geef de voorkeur aan het kijken naar al de talenten van deze kinderen. Hun creativiteit, associatieve vermogen, top-downbenadering en snelheid van denken bijvoorbeeld.
 
Op 8 april is er een lezing bij Kadmium over de verschillen en vooral de overeenkomsten tussen de genoemde diagnoses. Toegang is gratis, wel graag even opgeven via: www.het-luisterrijk.nl/praktisch/contact

Zoveel belangstelling!!!!

Nr op je buikVandaag en gisteren heb ik op de Oostpoortschool in Delft in alle tussen- en bovenbouwklassen mogen vertellen over SamenSporten, het beweegproject voor kinderen met en kinderen zonder beperking.

Om te beginnen liet ik het filmpje zien dat we hebben gemaakt met beelden van vorig jaar. Daarna vroeg ik ze wat het eigenlijk betekent als iemand een beperking heeft? Ook hebben we gepraat over het waarom van een project als SamenSporten. Dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is dat je zo maar mee doet aan zo’n groot sportevenement. Dat dat voor sommige kinderen heel spannend en zo indrukwekkend kan zijn, dat ze niet durven. Daarna konden ze vragen stellen.

De belangstelling van de kinderen is heel bijzonder om te ervaren. Er werden heel veel vragen gesteld over het project zelf. Lekkere praktisch als: waar is het en hoe vaak en op welke dag, (ook nadat ik dat al 2, 3 keer verteld had), maar ook vragen als: kan ik dat wel? hoe oud zijn dan de kinderen met een beperking, mag ik zelf een maatje uitzoeken? Wat kunnen deze kinderen dan wel en wat niet? Wat is het syndroom van Down en wat is autisme?

Ook waren er kinderen die graag wilden vertellen over hun oom, tante, buurman, teamgenoot of vriend met een beperking. Het was mooi om te zien dat het project zo veel bij ze los maakte! Nu is het wachten op de inschrijvingen van deze beweegmaatjes in spé………

Soms is het even zoeken naar de ingang!

In de afgelopen periode kreeg ik de volgende vraag voorgelegd. Onze zoon (11 jaar) met Dyslexie is na 2 jaar uitbehandeld bij de praktijk waarbij hij dyslexietraining kreeg. Hij ging niet meer vooruit, maar wat we erger vinden; hij is zijn motivatie om te lezen en leren kwijt. Hij wil zijn dyslexie niet accepteren. Zou de Ik leer anders-methode iets voor hem zijn? En kun jij daarin iets voor hem betekenen? Lees verder

Ze is zo enthousiast!!!

Om het project SamenSporten (beweegproject voor kinderen met en zonder beperking) te promoten, gaan we een filmpje maken. Afgelopen week heb ik daarvoor één van de deelneemsters van vorig jaar (10) geïnterviewd. In de 2 minuten, die ik in totaal heb gefilmd, heeft ze 5 keer verteld dat SamenSporten leuk is, heb ik 8 keer de naam van haar beweegmaatje van vorig jaar gehoord, heeft ze 3 keer verteld en laten zien dat we dan gaan rennen, me 3 kushandjes toe gSpanning voor de wedstrijd!eworpen en heb ik 2 knuffels gehad. Geweldig, toch??!! We kunnen allebei niet wachten tot SamenSporten op 26 maart weer van start gaat!!